Warszawska wypożyczalnia rowerów

Warszawskie sklepy i serwisy rowerowe


Pokazy rowerowe (trial, bmx, mtb, szosa)

Rowery zabytkowe - obsługa imprez

Wypożyczalnia rowerów nietypowych

Historia do '39

W 1886 roku powstało Warszawskie Towarzystwo Cyklistów. Należeli do niego m.in. Henryk Sienkiewicz, Bolesław Prus, Wacław Gąsiorowski, a pierwszym prezesem był hrabia August Potocki. Olbrzymie zasługi położył dla WTC następny prezes, Antoni Fertner. To on doprowadził do budowy kolarskiego toru ziemnego na Dynasach, choć początkowo inni członkowie zarządu zgrzytali zębami z racji ogromnych długów, jakie WTC spłacało aż do 1904 roku. Fertner zbudował Dynasy w 1892 roku. Był to na owe lata nowoczesny tor kolarski. Zaprojektował go architekt Henryk Huss. Obiekt powstał na terenie dawnego parku należącego do księcia de Nassau (stąd nazwa). W tym czasie WTC jako jedyna chyba oficjalnie polska organizacja posiadała swój własny sztandar. Jak to się stało, skoro zaborcy nie pozwalali na najmniejsze przejawy polskości? Do Warszawy przyjechał z wizyta car Aleksander. Odbywał uroczystą paradę m.in. ulicą Nowy Świat. Tam nagle z tłumu wybiegł jeden z członków WTC i z wyciągniętym zza pazuchy sztandarem złożył pokłon monarsze Rosji. A ten bezwiednie zasalutował. W państwie rosyjskim obowiązywała żelazna zasada: sztandar, któremu władca odpowiedział na pokłon musiał być oficjalnie uznany. Warszawski gubernator nie miał wyjścia. Do 1921 roku był to tor ziemny, potem betonowy. Rekonstrukcję czyniącą go jednym z lepszych obiektów w Europie przeprowadził w 1926 roku inż. Franciszek Szymczyk. Był kolarzem WTC i pierwszym polskim medalistą olimpijskim. Wraz z kolegami z WTC Józefem Lange, Tomaszem Stankiewiczem oraz Janem Łazarskim zdobyli srebrny medal w kolarskim wyścigu na torze na dystansie 4 kilometrów podczas paryskich igrzysk olimpijskich w 1924 roku. Na terenie Dynasów znajdował się najpierw staw, a potem lodowisko należące do AZS-u Warszawa. Na nim rodził się polski hokej, popularyzowany przez polonistę i AZS-iaka Ralfa Adamowskiego.

Towarzystwo zajmowało się również turystyką kolarską. Pierwsza wycieczka rowerowa Warszawskiego Towarzystwa Cyklistów wyruszyła 18 lipca 1886 r. z Warszawy do Płocka, trwała 13 godzin, a jej uczestników lud okrzyknął antychrystami. Przed wybuchem I wojny w czasie zlotów zaczęto ćwiczyć elementy musztry i zajęć terenowych, w których rolę gońców i łączników odgrywali rowerzyści.

Po odzyskaniu niepodległości tor kolarski na Dynasach zmodernizowano – w 1921 zmieniono nawierzchnię z ziemnej na betonową, a w 1926 przebudowano obiekt według zachodnich standardów. Tor zyskał miano jednego z najlepszych w Europie, odbywało się wiele międzynarodowych zawodów. Lata 20-te i 30-te obfitowały w różnorodne imprezy, poczynając od wyścigów dla niestowarzyszonych, a kończąc na wyścigach wieloetapowych.

Do największych zaliczyć należy zainicjowany przez WTC i redakcję „Przeglądu Sportowego” w 1928 roku Wyścig Dookoła Polski, a także mający wówczas duże znaczenie polityczne Wyścig do Morza Polskiego. Październik 1937 to data ostatnich wyścigów na Dynasach. Mijał bowiem termin dzierżawy terenu, a Towarzystwo nie było w stanie wykupić go na własność. Tor kolarski rozebrano. Działalność WTC reaktywowano w 1946 roku, a w roku 1972 klub RKS Orzeł Warszawa wybudował przy ulicy Podskarbińskiej nowy tor kolarski, któremu nadano nazwę „Nowe Dynasy”.

NIEOFICJALNA STRONA O HISTORII NAJSTARSZEGO KLUBU KOLARSKIEGO W POLSCE - WARSZAWSKIEGO TOWARZYSTWA CYKLISTÓW
Wszelkie prawa zastrzeżone, kopiowanie materiałów zawartych na stronie bez uprzedniej zgody właściciela jest zabronione.
Projekt i wykonanie portalu: jcd.pl | Na silniku windu.org